thติดต่อเรา (02) 800-2630
thติดต่อเรา (02) 800-2630

ผศ. สุทธพร รัตนกุล

Education Background

Ph.D. Religious Studies (Candidate) College of Religious Studies, Mahidol University, Thailand

M.A. Teaching English as a Second Language (TESL) Eastern Washington University, USA
Certificate of English Language Institute (ELI) Eastern Washington University, USA

B.A. English for Business Communication (EBC) University of the Thai Chamber of Commerce, Bangkok, Thailand

Area of Expertises

• Religious Studies
• Religion, Culture, and Art
• Comparative Religions
• Dictionary Thai-English/ Religious Glossary
• Teaching English/ Tutor for English Studies

Publications

• Sudthaporn Ratanakul. (2016). Tracing Manorah Story and Its Metamorphosis. วารสารศาสนาและ วัฒนธรรม, 10(2), 125-152.

• Sudthaporn Ratanakul. (2013). Thai Spirituality and Amulets. วารสารศาสนาและวัฒนธรรม, ปีที่ 7 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน) 2556, p. 101-136.

• Sudthaporn Ratanakul. (2013). Buddhist Ethics and Thai Kingship. วารสารศาสนาและวัฒนธรรมปีที่ 7 ฉบับที่ 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม) 2556, p. 121-154.

• Ratanakul, S. (2555). Change and Persistence: Spirit Houses in Thai Culture. วารสารศาสนาและ วัฒนธรรม, ปีที่ 6 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน) 2555, 185-202.

• Ratanakul, S. (2555). Insurgent Violence and the Deep South Buddhist Minority. วารสารศาสนาและ วัฒนธรรม, ปีที่ 6 ฉบับที่ 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม) 2555, 167-187.

• ผู้ช่วยศาสตราจารย์สุทธพร รัตนกุล. (2554). Case Study Paper: Lin-Lin and Her Studies in English as a Second Language. วารสารศาสนาและวัฒนธรรม, ปีที่ 5 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน) 2554, 23-31.
ผู้ช่วยศาสตราจารย์สุทธพร รัตนกุล. (2552). อารยธรรมญี่ปุ่น: ประวัติศาสตร์อาหารญี่ปุ่น. วารสารศาสนาและวัฒนธรรม, ปีที่ 3 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน) 2552, 57-76.

• ผู้ศาสตราจารย์สุทธพร รัตนกุล. (2551). อารยธรรมในสมัยการสื่อสารไร้ตัวอักษรและไร้สาย. วารสารศาสนาและ วัฒนธรรม, ปีที่ 2 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน) 2551, 61-82.

• ผู้ช่วยศาสตราจารย์สุทธพร รัตนกุล. (2550). การวิเคราะห์ข้อผิดพลาดในการทําข้อสอบวิชาภาษาอังกฤษเพื่อเข้าศึกษาระดับ ปริญญาตรีของพระสงฆ์และสามเณร ของวิทยาลัยศาสนศึกษา มหาวิทยาลัยมหิดล. วารสารศาสนาและวัฒนธรรม, ปีที่ 1 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน) 2550, 127-169.

• Sudthaporn Ratanakul. (2543). Verb-Tense Errors in English Writing Made by Thai Students: Comparative Analysis. วารสารภาษาและวัฒนธรรม, ปีที่ 19 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2543

Selected past interesting academic tasks:
• Workshop from Macquarie University, Australia
An evidence-based professional development course: “Improving online teaching and
learning”. (Delivered through proLearn (the Academy’s Learning Management
System) and Zoom (a web-based video conferencing tool) (June-July 2021) (Cert.)

• Reviewer for Naresuan University, Thailand:
Title of Article: “The Development of the Local Government Support Officers According
to the Four Objects of Sympathy (Sangahavatthu 4): A Case Study of Samutsakhon
Province” (Journal of Community Development Research (Humanities and Social
Sciences), Vol 12, No.2, April-June 2019.

• Reviewer for Walailuk University, Thailand:
Title of Article: “From Medicalizing State to Sacralizing Status of Thai Monks in
Secular Space: A Case Study of the Priest Hospital” (Walailak Journal of Social
Science), September 2021.

• Title of Article: “Team Members’ Perspectives on Factors Affecting Virtual Team
Working in Information Technology Consulting Firms” (Walailak Journal of Social
Science), October 2021.

• Joined international conference: 2009 Parliament of the World’s Religions in
Melbourne, Australia (Dec. 3rd–9th) This was the significant concentration of
Parliament of the World’s Religions (world interfaith) and religious diverse to create
world peace.

E-mail / Contact number

sudthaporn.rat@mahidol.ac.th; mrperth9@gmail.com
/ 081-9299163

A brief biography

Sudthaporn Ratanakul has been a skilled lecturer, scholar, and personal entrepreneur for over two decades, and he has had more experience to share his knowledges and help students to gain more comprehensions for what they learn and allow them to create their independently learning spaces for others in classes. He has had some long-term experience both in teaching English courses and religious & cultural knowledges to share to others. He, however, can learn many new things from students i.e. their attitudes and juvenile world. It is nice to get new ideas and retrieve old ones. He has taught and reflected on B.A. curriculum being designed by CRS, MU that has been taught by competently international scholars i.e. from Asia, Europe, and the United States. He can also listen and share some academic aspects to other colleges and team leaders in various contents from modern multimedia and necessary technology from Internet platforms i.e. Zoom, Webex by Cisco, Clubhouse, etc. To give and share knowledges out tends to be much more significant in traditional Thai society and Buddhist beliefs in the eyes on the modern world, especially the knowledges of languages and religions as well as cultures. They are never outdated and lead to all successes. In effective teaching, he is interested in using “watch & read” as well as “think & do” sections. He sometimes uses problem/scenario-based learning that is high stakes activities; they are beneficial for his courses